lördag 26 maj 2007

Förbjuden kärlek...

Jag blir för upprörd för att skriva. Läs Mikaels blogg om det mycket tragiska öde som drabbat ett pakistanskt kärlekspar...

Okunskap

Okunskap är källan till den mesta bedrövligheten som utspelar sig i världen. Med okunskap menar jag precis ordets rätta betydelse och vad det föder: fördomar, hat, svartsjuka o.s.v. Alla tokstollar som drivits av hat, ondska och annan perversion har i min mening haft okunskap som grundsten för byggandet av sina åsikter. Att nämna vissa diktatorer tror jag inte ens behövs.
Nåväl, vi lever i Sverige år 2007 och återigen finns okunskapen där, mitt ibland oss. Då tänker jag närmast inte på avkristalliseringar från vissa ideologiska rörelser utan på våra barn. Barn idag saknar en stor del av den kunskapen som är grundläggande för att kunna bilda sig en uppfattning av omvärlden och förebygga fördomar och annat trams. Via Johanna Nylanders mycket trevliga blogg har jag kommit över följande siffror:
(Landsomfattande undersökning om kunskapsnivån hos skolungdomar i åldrarna 15-20 år som opinionsinstitutet Demoskop har genomfört)
  • 95 procent känner till Auschwitz - men 90 procent känner inte till Gulag.

  • 90 procent vet inte vilken utländsk huvudstad som ligger närmast Stockholm.

  • 50 procent vet inte att Berlin är huvudstad i ett land vid Östersjön.

  • 82 procent tror inte att Vitryssland är en diktatur.

  • 56 procent av grundskoleeleverna svarar "Vet ej" på frågan om de anser att samhällen baserade på västerländsk marknadsekonomi är demokratiska.

  • 43 procent tror, att det totala antalet offer för kommunismen under nittonhundratalet är en miljon eller färre. En femtedel tror, att det är inga alls eller färre än tio tusen.

  • 40 procent anser att kommunismen bidragit till ökat välstånd i världen.

  • 22 procent anser att kommunismen är ett demokratiskt samhällskick. (DN)
Skall man skratta eller gråta åt dessa siffror? Ja, jag bölar okonrollerat. Vad i helsike har hänt med den svenska skolan? Min uppfattning och säkert din med är att den svenska skolan är framstående inom kunskapsområdet och det är vedertaget att man skall tillgodo se sig tillräckliga kunskaper för att kunna gå på gymnasium och sermera universitet/högskola. Och det är just det: lärandet för lärandets skull. Jag är för betyg i skolan, men att gå efter samma parametrar hela tiden och egentligen aldrig reflektera över vad som lärs ut är skrämmande. Det är samma kittel som kokar på skolverket, år ut och år in. En deciliter feodalsamhälle, en gnutta Rommel och några skopor Julius Caesar.
Som 20åring kan jag erinra mig att även jag fick knapphändig undervisning om det pittoreska öst. All fokus läggs kring åren 1939-45 och öst utmålas som befriare av Berlin och martyrer i slaget vid Stalingrad. Visst, jag är inte dummare än att jag vidhåller vikten av Sovjets kamp för att få ett slut på andra världskriget, men för att lugna alla semi-bolsjeviker därute som per defintion tror att man är nasse om man använder sig av tidigare språkad retorik vill jag bara säga att likväl som inget försvarar händelseförloppet i Tyskland under fyrtiotalet finns det ingen som helst vettig förklaring till varför ungdomar inte skall lära sig om Stalins masslakter eller att ishackan i Trotskijs huvud inte handlar om nån velourklädd mysideologi. Är man sann kommunist står man rakryggat och säger att är man stolt över sin ideologi och förklarar att gulag, tortyr, förföljelse etc var helt korrekta politiska manövrar och så vidare. Det är en skyldighet. Jag menar det finns ju fortfarande stolpskott som menar att Nordkorea är det bästa som hänt världen sedan Kinderägget.

Tillbaka till skolan. Jag skulle vilja citera mig själv från ett annat blogginlägg:
"jag starkt förespråkar att skolan är en helt fri och obunden institution där ALLA barn skall lära sig samma saker under samma förhållanden och förutsättningar. Skolan finns till för att kunna lära barn nödvändiga kunskaper inom vissa ämnen under nio års obligatorisk tid (vilket i verkligheten är tolv år, med gymnasietiden). Detta är något vi måste värna om och inte låta glida oss ur händerna, nu när skolan håller på att förbättras."

Precis såhär skall vi gå tillväga för att lära våra barn att själva bygga en egen uppfattning om världsideologierna. Vi lever år 2007 och det är dags att ställa in våra mentala klockor på det. Barn skall gå i statliga skolor där alla lär sig precis samma saker och ingenting skall förbises. Hoppas mina barn får växa upp på det sättet. För på pappas tid...